Voor meer informatie of een kantoor in uw regio

Neem contact op

Betalingsachterstand

Op deze pagina vindt u een antwoord op veel gestelde vragen over hulp bij betalingsproblemen.

Hulp bij een betalingsachterstand

Het kan gebeuren dat er niet genoeg geld op uw rekening staat. Of dat u een ander rekeningnummer hebt gekregen. Het lukt uw adviseur dan niet om de premie af te schrijven. Het kan ook zijn dat u vergeet om de premie over te maken. Misschien kunt u de rekening niet betalen, omdat u het financieel moeilijk hebt. In al deze gevallen krijgt u een betalingsachterstand. Uw adviseur helpt u graag met het vinden van een mogelijke oplossing. Er zijn ook andere organisaties of mensen die u kunnen helpen. Op deze pagina vindt u een antwoord op veel gestelde vragen over hulp bij betalingsproblemen.

Wat kunt u doen bij een betalingsachterstand?

Als klant ontvangt u van uw verzekeringsadviseur een factuur voor het voldoen van de premie. Betaalt u de factuur niet, dan hebt u een betalingsachterstand. Uw adviseur stuurt u dan een betalingsherinnering. Wat kunt u doen bij een betalingsachterstand?

  • Wilt u uw openstaande premie direct betalen?
    Op de factuur of herinnering staat het rekeningnummer vermeld waarop u het bedrag kunt overmaken. Vermeld daarbij altijd uw polisnummer en/of verzamelnummer of de afzonderlijke factuurnummers.
  • Kunt u niet meteen betalen?
    En hebt u nog geen brief ontvangen van een incassobureau. Neem dan even contact met uw verzekeringsadviseur op.
  • Heeft u al een brief van het incassobureau gekregen?
    Dan loopt het contact over uw betalingsachterstand via hen. Neem contact op met het incassobureau. Zij helpen u dan verder.
  • Heeft u zorgen over uw financiën of heeft u schulden?
    Neem contact op met Geldfit. Doe via www.geldfit.nl een gratis online test en krijg advies op maat. Op de website van Geldfit vindt u handige informatie of ontdek hoe u allerlei geldzaken goed regelt.

Wat gebeurt er als ik mijn rekening(en) niet betaal?

Het is belangrijk dat u op tijd uw verzekering betaalt. Zo wordt voorkomen dat de dekking wordt geschorst of zelfs de verzekering wordt beëindigd. Daarom stuurt uw adviseur voor het verstrijken van de betaaltermijn een betalingsherinnering. Het is belangrijk dat u deze binnen 14 dagen na ontvangst betaald. Als uw adviseur geen betaling ontvangt, stopt de dekking. U bent dan niet meer verzekerd. Er is dan geen recht meer op schadevergoeding voor schade vanaf de vervaldatum waarop u de premie had moeten betalen. Indien de verzekering betrekking heeft op een motorrijtuig, wordt het kenteken afgemeld bij de RDW. U blijft wel verplicht om de premie te betalen.

Heeft uw adviseur daarna de premie nog niet ontvangen? Dan volgt een aanmaning. Blijft ook de aanmaning onbetaald, dan volgt nog een laatste aanmaning (ingebrekestelling).

Blijft de premie onbetaald, dan kan uw adviseur de vordering uit handen geven van een incassobureau en/of wordt u verzekering beëindigd in verband met wanbetaling. Zodra de vordering aan een incassobureau is overgedragen betaalt u kosten aan het incassobureau. Eventuele rente komt ook voor uw rekening.

Lukt het u niet om de premie op tijd te betalen? Neem op tijd contact op met uw adviseur. Samen met u kijkt uw adviseur naar de mogelijkheden van een betalingsregeling.

Wanneer stopt de dekking van mijn verzekering?

Als u de premie niet betaalt, stopt de dekking van uw verzekering. De dekking vervalt dan met terugwerkende kracht. Voordat dit gebeurt ontvangt u van uw adviseur een bericht. In dit bericht staat per welke datum de dekking stopt. Dit is de vervaldatum waarop de premie bij uw adviseur binnen had moeten zijn. U bent vanaf deze datum niet meer bij ons verzekerd en u kunt dan geen schade meer bij ons melden.

Kenteken afgemeld bij RDW

Bij een onbetaalde verzekering voor uw motorrijtuig wordt het kenteken afgemeld bij de Dienst voor het Wegverkeer (RDW). De RDW onderzoekt regelmatig of alle ingeschreven motorrijtuigen zijn verzekerd. Is uw motorrijtuig niet verzekerd? Dan krijgt u van de RDW een boete. U bent namelijk verplicht volgens de wet uw motorrijtuig te verzekeren.

Ik heb betaald. Wanneer ben ik weer verzekerd?

U bent weer verzekerd vanaf de dag dat uw adviseur de achterstallige premie heeft ontvangen. Dit geldt ook voor de verzekering voor uw motorrijtuig.

U kunt misschien een betalingsregeling treffen

Lukt het u niet om de premieachterstand in één keer te betalen? Dan kunt u misschien een betalingsregeling treffen. Uw adviseur stelt samen met u een betalingsregeling vast. Mocht de betalingsregeling niet worden nagekomen, vervalt de regeling.

Geldfit

Hebt u het moeilijk en wit u weten hoe u er financieel voor staat? Wilt u meer grip krijgen op uw geld? Ga naar www.geldfit.nl. Hier vindt u tips, tools en een overzicht van hulp bij u in de buurt. Geldfit is gratis en anoniem.

Het wordt waarschijnlijk moeilijker om in de toekomst opnieuw een verzekering af te sluiten

Als u elders een nieuwe verzekering aanvraagt, dan bent u verplicht de verzekeraar in te lichten:

  • over de schade die u heeft geclaimd;
  • dat wij uw verzekering hebben beëindigd.

Informeert u de nieuwe verzekeraar niet (volledig) dan bestaat de kans dat u bij schade geen recht op uitkering heeft. Mocht u problemen ondervinden bij het afsluiten van verzekeringen dan bestaat de mogelijkheid om een verzekering af te sluiten bij De Vereende Verzekeringen. Uw adviseur kan u daar verder over informeren.

Brief incassobureau

Heeft u een brief van het incassobureau ontvangen? Dan loopt het contact over de achterstand op uw betaling via hen.

Welke kosten berekent het incassobureau?

Zodra de vordering is overgedragen aan het incassobureau, betaalt u de onderstaande kosten en aan het incassobureau.

Bedrag achterstand Bijkomende kosten
De eerste € 2.500 15% met een minimum van totaal € 40
De volgende € 2.500 10%
De volgende € 5.000 5%
De volgende € 190.000 1%
Over het meerdere 0,5% met een maximum van € 6.775


Let op:

  • Omdat NLG Verzekeringen BV geen btw-plichtig bedrijf is, en daarom geen btw kan verrekenen, worden de incassokosten door het incassobureau verhoogd met 21% btw.
  • U betaalt de incassokosten aan het incassobureau.
  • Eventuele rente komt ook voor uw rekening.
  • Zolang het incassodossier bij het incassobureau loopt, schrijven wij dan wel uw adviseur u niet meer aan over toekomstige premies. Onbetaalde premies kunnen worden toegevoegd aan het incassodossier en kunnen zorgen voor verhoging van de incassokosten en eventuele rente.
  • Zodra wij uw gegevens aan het incassobureau hebben verstrekt, verwerkt het incassobureau uw gegevens ten behoeve van haar incassodienstverlening en is het privacy-statement van het incassobureau van toepassing.

Wilt u voortaan via automatische incasso betalen?

Met een automatische incasso verkleint u het risico dat u een premiebetaling mist. Neem hiervoor contact op met uw adviseur.

Vragen over uw verzekering, factuur of schade?

Voor vragen over uw verzekering(en) neemt u contact op met uw verzekeringsadviseur. Ook alle andere vragen en opmerkingen over betalen, opzeggen, het doorgeven van wijzigingen en dergelijke kunt u het beste rechtstreeks met uw adviseur bespreken. Hij of zij kent uw persoonlijke situatie en is daarom uw aanspreekpunt.